Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Med konkrete tiltak i Sørøst-Asia skal årets TV-aksjon ta plasten ved rota.
Næringslivet er en viktig bidragsyter til TV-aksjonen og givergleden er allerede stor.
Nå går IT-selskapet Computas og IT-næringens interesseorganisasjon IKT-Norge sammen og oppfordrer spesielt IT-bransjen til å gi et betydelig bidrag og skape engasjement for saken.
– Vi har støttet TV-aksjonen i flere år. I år synes jeg det er ekstra viktig å ta ansvar, fordi mange andre bransjer har tøffere økonomiske kår enn IT-bransjen som følge av covid-19, sier administrerende direktør i Computas, Trond Eilertsen.
Årets formål treffer godt på flere av FNs bærekraftsmål, blant annet Livet i havet.
– Vi er stolte av at IT-næringen bidrar til årets TV-aksjon. Nye teknologier, som for eksempel renseteknologi og bruk av sensorer, er ofte del av løsninger som ligger til grunn for nye bærekraftstjenester. Våre medlemsselskaper bidrar i stor grad til nå FNs bærekraftsmål, derfor er TV-aksjonen en god match, sier konst. adm.dir. i IKT-Norge, Fredrik Syversen.
– Jeg synes denne oppfordringen er riktig å komme med, for jeg tror ikke alle tenker over at bedrifter kan gi et beløp til TV-aksjonen. Alle monner drar og ingen beløp er for små, fortsetter Trond Eilertsen.
Han forteller at ledere fra Computas deltok på TV-aksjonens næringslivsdugnad onsdag denne uken, hvor de ringte sitt nettverk i bransjen og oppfordret til å gi.
– Alle vi kontaktet var positive og flere valgte å gi et beløp umiddelbart.
– TV-aksjonen er tuftet på dugnadsånd, og nå håper vi flere i vår bransje blir med på innsamlingen, sier Syversen.
Bedrifter som ønsker å gi til TV-aksjonen kan registrere seg og få tilsendt faktura herfra.
Computas og IKT-Norge har også opprettet en felles digital bøsse der pengene går direkte til TV-aksjonen.