– Vårt mål er at alle barn skal kunne bli digitale skapere

Nyheter | 16. juni 2020

EdTech, Medlem

Ludenso jobber for mer skapende, inkluderende og framtidsrettet utdanning, og lar barn utforske, lære og skape ved bruk av 3D- og AR-teknologi. Vi ønsker dem velkommen som medlem i IKT-Norge!

Ingrid Skrede, CMO i Ludenso

-Vårt mål er at alle barn skal kunne bli digitale skapere. Dette gjør vi ved å utvikle verdens enkleste 3D-modelleringsprogram, som lar unge oppleve det de skaper i utvidet virkelighet (AR), forteller Ingrid Skrede, CMO i Ludenso.

For å heve læringsutbyttet, øke engasjement og heve den digitale kompetansen i skolen jobber de tett med lærere, spesialpedagoger og forskere, og primært opp mot barneskoler, ungdomsskoler og videregående skoler som fokuserer på tverrfaglig og digitalt arbeid.

– Fordi vi jobber så tett på både elever og pedagoger sikrer vi en brukervennlig, intuitiv og motiverende løsning som lar lærere enkelt planlegge undervisningen sin, jobbe tverrfaglig og la elevene samarbeid om skapende og praktisk arbeid, sier hun.

Like muligheter til kreativ og skapende undervisning

Deres mål er at alle lærere skal kunne starte en time med Ludenso Create uten noen forkunnskaper i 3D-modellering, slik at de kan få fokusere på det de er aller best på: Pedagogikk, elevoppfølging og fagkompetanse.

– Dette gjør at alle elever får like muligheter til kreativ og skapende undervisning, sier Skrede.

For tiden er Ludenso på utviklingsstadiet, og jobber nå med sine håndplukkede AR-pionérer i Norge, Sverige og Tyskland for å skape en mest mulig brukervennlig og pedagogisk verdifull løsning.

– Vårt fremste mål i tiden framover er å ferdigstille løsningen og lansere en kommersielt tilgjengelig versjon over sommeren, sier hun.

Vil utnytte teknologien best mulig

Parallelt med utvikling av 3D-modelleringsprogrammer jobber de for å få skape pedagogisk forankrede oppgaver med forskere og pedagoger – for å utnytte teknologien best mulig.

– Dette krever også omfattende brukertesting, og vi jobber derfor for å knytte til oss skoler og kommuner som er interessert i å ta i bruk nye digitale løsninger, forteller Skrede.

Hun mener Ludenso utfordrer den tradisjonelle klasseromsundervisningen – ved at elevene i større grad må ta eierskap til hva de selv produserer og hvorfor de løser praktiske problemstillinger slik de gjør.

– Vi er nok ikke det man vil karakterisere som en stor aktør, men arbeidet vi legger ned for å framtidsrettet undervisning vil kunne bane vei for mer skapende og kreativ undervisning. Denne undervisningsformen er i framvekst, og vårt bidrag vil øke fokus og bevissthet rundt fordelene ved en skapende og arbeidsrelevant læringsform, sier Skrede.

Krevende regulativt landskap

På veien opplever de også noen utfordringer.

– Dette merker vi i form av lange beslutningsprosesser i skolene, krevende regulativt landskap, og å være en liten og ny aktør som skal konkurrere med etablerte og store aktører om å nå ut til potensielle kunder. Det er også en mangel på lavterskel-testing for skolene, slik som EdTest i Sverige, noe som kunne gjort det lettere for oss å få produktet vårt ut i skolene, sier hun.

Selskapet ønsker å holde oss oppdatert på muligheter, bygge nettverk og få økt innsikt i utdanningslandskapet, og ser på medlemskap i IKT-Norge som en mulighet for nettopp dette.

– Vi ønsker å få hjelp til å settes i kontakt med skoler og kommuner som er fremoverlent på digitalisering, og håper å kunne delta på relevante nettverkstreff, få relevant informasjon om f.eks. finansieringsmuligheter, utlysninger og reguleringer, sier Skrede.

 

Nysgjerrig på medlemskap i IKT-Norge? 

Bli medlem!

Les mer om hvorfor din bedrift bør bli medlem av IKT-Norge

Medlemskap