Slik inkluderer vi flere. Retningslinjer for bedre digitalisering.

Nyheter | 16. august 2024

Digitalisering

Digitaliseringsministeren tok i mot innspill til hvordan digitaliseringen kan virke mer inkluderende. Målet er å få til løsninger som gagner alle innbyggerne I Norge og at IT-tjenestene tilpasser seg innbyggernes faktiske behov.

Denne uken flyttet vi kontoret vårt ned til Arendal for Arendalsuka 2024, hvor vi arrangerte hele 50 debatter og tilstelninger med medlemsbedrifter. Under arrangementet “Digitaliserer vi bort sosial likhet og rettferdighet?”, som fant sted på Castelle tirsdag morgen, overrakk IKT-Norges administrerende direktør Øyvind Husby etiske retningslinjer for digitaliseringen av Norge til digitaliseringsminister Karianne Tung.

 

Debatten “Digitaliserer vi bort sosial likhet og rettferdighet?” hvor de etiske retningslinjene ble presentert. Foto: Tonje Jakobsen

Digital ekskludering er et samfunnsproblem med konsekvenser vi ennå ikke kjenner det totale omfanget av. Politikkutviklingen er i gang med både handlingsplan og strategi for digital inkludering, og regjeringen lanserer i disse dager ny digitaliseringsstrategi. Derfor har vi i samarbeid med Sopra Steria utformet et sett med etiske retningslinjer som beskriver hvordan man bedre skal bygge løsninger som gagner alle innbyggerne I Norge og tilpasse seg innbyggernes faktiske behov. Retningslinjene handler også om å forbedre beslutningsprosesser og etablere effektive metoder som fører til bedre resultater. De er utviklet som et praktisk verktøy for alle involverte i digitaliseringen av Norge, uansett nivå eller rolle. Vi mener at samarbeid på tvers og en felles rettesnor er en av nøklene for å bedre lykkes med en digitalisering for flere.

Digitaliseringsminister Karianne Tung og Administrerende direktør i IKT-Norge Øyvind Husby med de etiske retningslinjene for digitaliseringen av Norge. Foto: Øyvind Ganesh Eknes.

Å utvikle et inkluderende digitalt samfunn er komplekst og utfordrende og det er derfor vi har samlet oss rundt dette settet med etiske retningslinjer, ment som en veiledning for alle som jobber med digital utvikling. Vi håper at statsråden vil ta med seg denne stemmen fra IT-bransjen i det videre arbeidet med å sikre en inkluderende digital fremtid for alle.

 

Her er innspillet i sin helhet:

Etiske retningslinjer for digital inkludering

 

Muligheten til å leve et selvstendig og fritt liv, uavhengig av hvilke digitale utfordringer en møter, må være grunnmuren i vårt digitale samfunn. Premissleverandører, beslutningstakere, designere, utviklere, teknologer, og alle andre som er en del av å digitalisere Norge, har derfor et samfunnsansvar. Vi må sammen etterstrebe å gjøre best mulige valg og utvikle løsninger som skaper et inkluderende og likeverdig, digitalt samfunn.

 

Disse retningslinjene er utarbeidet som en hjelp på veien. Formålet er å sikre innbyggernes velferd og tilhørighet, uavhengig av hvilke digitale barrierer de måtte oppleve.

 

De største brukerbarrierene for digital deltakelse er:

 

  1. Tilgang til digitale verktøy
  2. Fysiske- eller psykiske funksjonsvariasjoner
  3. Alder
  4. Språk
  5. Forvaltningskompetanse

 

1 Blindsoner

 

1.1 Vi har alle blindsoner. Forsøk å ta rede på det du ikke vet. Utforsk hva som kan gjøre det vanskelig å bruke dine digitale tjenester.
1.2 Skaff informasjon om brukernes utfordringer og hvordan disse utfordringene påvirker deres behov.
1.3 Lær av andre som allerede har utviklet gode løsninger. Følg konvensjoner for oppbygging av digitale tjenester og produkter.

2 Prosess

 

2.1 Vi har alle ulike forutsetninger. Benytt barrierene og brukerbehov som en kilde til inspirasjon for innovasjon og nytenkning.
2.2 Planlegg for inkludering i alle ledd. Diskrimineringsvern må være en integrert del av alle utviklingsprosesser.
2.3 Fokuser på samspillet mellom den fysiske hverdagen og den digitale tjenesten. Brukerne er hele mennesker, din digitale tjeneste er kun en liten del av deres liv.

 

3 Brukerinvolvering og testing

 

3.1 Søk innsikt fra brukere med demografisk spredning og forskjellige barrierer for digital deltakelse og bruk. Gjør dette så tidlig, og ofte som mulig.
3.2 Kartlegg hvilke grupper som kan være sårbare i møte med din digitale løsning, med utgangspunkt i barrierene.
2.3 Test hvordan tjenesten fungerer, så tidlig som mulig og med reelle brukere som opplever de største utfordringene.

 

4 Forankring i organisasjonen

 

4.1 Bidra til at alle beslutningstakere kjenner lovpålagte krav til likestilling og inkludering.
4.2 Sørg for at disse kravene måles gjennom utviklingsprosessen, samt i styringsverktøy som risiko- og sårbarhetsanalyser, eller tilsvarende.
4.3 Gi beskjed dersom avgjørelser tas på manglende kunnskapsgrunnlag. Del innsikt om barrierene brukere kan oppleve for å gi en mer komplett forståelse før avgjørelser tas.

 

5 Tverrfaglighet

 

5.1 Involver forskjellige faglige perspektiver gjennom hele utviklingsprosessen. Alle involverte er ansvarlige for å bidra til utviklingen av inkluderende digitale løsninger, og alle fagfelt deler ansvaret for å ikke diskriminere.
5.2 Tenk nytt og løs utfordringer tverrfaglig. Å skape inkluderende, digitale løsninger er komplekst. Med bevissthet og kunnskap om inkludering kan alle involverte samle seg rundt en felles rettesnor.

 

Husk at enhver som jobber med digitalisering har et samfunnsansvar. Din påvirkningskraft er kanskje større enn du tror.

 

 

Bli medlem!

Les mer om hvorfor din bedrift bør bli medlem av IKT-Norge

Medlemskap