Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og Ap har gjort kampen mot skjermen til en valgkampsak. Høyre svarer at svake elever har særlig godt av å bruke skjerm. IKT-Norge mener debatten lett kan havne i grøfta, ved at digitaliseringen kjøres i revers. Både bøker og skjermer trengs, og de digitale pedagogiske hjelpemidlene må ikke ut av skolen.
“- Mer læring, mindre skjerm,” sier statsminister Jonas Gahr Støre til (VG 05.06.24), og bidrar med dette til å øke motpolene som tilsynelatende skal handle om skjerm eller ikke skjerm i skolen.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun sier at skolen med Erna Solberg ved roret har blitt for test- og teoritung, og for stillesittende bak en skjerm (NRK Politisk Kvarter 04.06.24).
Erna Solberg på sin side svarer at elevene skal leve i en verden hvor iPad er en del av den og at svake elever hjelpes mye mer med digitale verktøy. Hun etterlyser kunnskapsbaserte forslag fra den sittende regjeringen, knyttet til for eksempel bruk av kunstig intelligens i skolen. “- Vi har et arbeidsliv som trenger digitalisering. Og, det er et voldsomt behov for etter- og videreutdanning for å unngå et A- og B-lag av lærere ”.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) mener at Erna Solbergs regjering ukritisk slapp løs digitale verktøy i skolen uten nok kontroll med utviklingen, uten at det har vært sikker nok – og ikke kunnskapsbasert nok eller sikret god nok læring til den enkelte elev.
Skjermbrukutvalget er nyansert
Fra skjermbrukutvalgets egen rapport kan vi lese at det foreløpig er relativt få studier for 5. til 10.trinn som har sett på hvordan økt skjermbruk i klasserommet påvirker undervisningspraksis: “Skjermenes konsekvenser for undervisningspraksis, og hvordan dette igjen påvirker konsentrasjon, utholdenhet, læring og trivsel, er derfor usikre” (Skjermbrukutvalgets temanotat, Konsekvenser av bruk av skjerm i skole).
– Vi skal være ærlige. Det er ingen tvil om at det har vært en del retningsløs teknologibruk i skolen. I flere skoler har bruk av læringsbrett manglet fokus på læringsutbytte. Brettene har vært en salderingspost for skolenes pressede økonomi og ikke alle lærere er like digitalt kompetente. Men, det vi trenger er politisk styring, en nyansert debatt og ikke lettvinte løsninger som ikke vil løse rotproblemet i norsk skole, sier Line Gaare Paulsen, direktør for utdanning og kompetanse i IKT-Norge.
Kunnskapsministeren stiller i vår debatt på Arendalsuka
Selv om intensjonene bak ønsket om mindre skjerm i skolen er av det gode, er det grunn til å spørre; Svinger vi så hardt at vi havner i motsatt grøft? «For hva er egentlig sjarmen med skjermen?
Vi ønsker velkommen til den store skjermdebatten på Arendalsuka!
Bekreftet:
Dag: Torsdag 15. august
Kl: 1100 – 1150
Sted: Castelle, i Pollen
Mer informasjon om debatten finner du her.