– Å melde oss inn i IKT-Norge er en naturlig del av vår egen utvikling

Nyheter | 27. mai 2020

Covid, Fintech, Kompetanse, Medlem

– Vi er glade for endelig å ha blitt medlem av IKT-Norge, sier Dag Honningsvåg, styreleder i 99X Technology.

Dag Honningsvåg, styreleder i 99X Technology.

Han har selv jobbet med IKT Norge i over 30 år, og vært medlem i regi av mange bedrifter gjennom årene.

– I løpet av denne tiden har organisasjonen vokst seg stor og blitt et meget viktig organ for det vi ser på som Norges største og viktigste næring. Arbeidet som gjøres favner bredt og profesjonaliteten er helt på topp. IKT-Norge har også et meget nært og godt samarbeid med søsterorganisasjonen SLASSCOM på Sri Lanka, så det å nå melde seg inn i IKT-Norge er en naturlig del av vår egen utvikling, sier Honningsvåg.

Sikter seg inn mot det skandinaviske markedet

99x i Norge er et datterselskap av 99X Technology som har sin base i Colombo, Sri Lanka. Selv om selskapets virksomhet er basert nettopp der, har de hatt en tilstedeværelse i det norske markedet i mange år. Selskaper sysselsetter over 350 ansatte og har levert over 150 programvareprodukter siden 2004.

– Brorparten av våre kunder er norske, så sannsynligheten er stor for at mange nordmenn har brukt eller bruker ett av produktene eller plattformene vi har bygget for en av våre mange norske kunder, forteller han han.

Deres mål er å skape innovative digitale produkter for det skandinaviske markedet. Honningsvåg trekker frem kunnskapen om å bygge solide og skalerbare digitale produkter som deres styrke.

– Produktutvikling er svært forskjellig fra det å bygge en applikasjon eller en intern løsning for en bedrift. Det stilles andre krav til sikkerhet, og brukermassen er sammensatt på en mye mer kompleks måte, som igjen stiller andre krav til brukervennlighet. Det skal sannsynligvis lages betalingsmekanismer i ulike former, og dessuten må det tas høyde for eksponentiell vekst dersom produktet lykkes, sier han.

Behovet for å gjøre endringer i teknologier og integrasjoner for å støtte flere tredjepartsprodukter gjennom hele livssyklusen er en helt nødvendig del av planleggingen og arkitekturen.

–  Disse faktorene skaper behov for spesialisering, ferdigheter og kompetanse for å lykkes. Vi samhandler med kundene våre i byggingen av velutviklede digitale produkter som er attraktive i markedet og har derfor som et mål for hver enkelt av våre kunder at de skal kunne bli en potensiell enhjørning, forteller Honningsvåg.

Stab på tvers av landegrenser

Med kontorer lokalisert både på Sri Lanka og i Norge kreves det at 99X jobber godt på tvers av landegrenser.

Det er krevende, men kombinasjonen av meget kompetente og spesialiserte medarbeidere og kunder som ser muligheter i en slik modell gjør det absolutt mulig. Engineering og leveranseprosessen er selvsagt viktige komponenter i programvareutvikling, men dette i seg selv garanterer ikke suksess. Våre ansatte er ambisiøse og målrettede, men fremfor alt lagspillere og vi som organisasjon gir dem mulighet til å utvikle og utmerke seg som individ og som team, sier han.

Ut over en forventet jevn og god vekst fra de eksisterende kundene, ser de særlig to områder for videre vekst.

– Det ene er der kundene har et utdatert system eller en løsning med gammel kodebase hvor teknologien må bygges om helt for å være konkurransedyktig. Vi har spesialisert oss på å modernisere, utvikle og tilpasse slike produkter til skyen og SaaS-modeller. Vi ser også et stort potensial i selskaper som er kommet til oppskaleringsfasen og som trenger teknisk støtte for å bygge ny funksjonalitet, lage integrasjoner og økt robusthet på en kostnadseffektiv måte, sier Honningsvåg.

Kompetanse i en krevende tid

I en tid hvor en av bransjens store utfordringer er utviklingskapasitet og mangel på programmerere, vil 99X kunne bidra til å avhjelpe næringen med slik kapasitet og flinke folk og på den måten medvirke til videre utvikling og vekst.

– Som spesialister på norske kunder tror vi at terskelen for å komme i gang og lykkes med outsourcing er betydelig lavere enn det man vanligvis ser for seg eller har erfart tidligere, sier han.

Månedene vi har lagt bak oss etter utbruddet av COVID-19 har med all mulig tydelighet vist hvor viktig digitaliseringen i samfunnet er.

– 99X er på mange måter berørt, med blant annet åtte uker der samtlige medarbeidere har jobbet hjemmefra. Det har til våre kunders store tilfredsstillelse skjedd uten forstyrrelser i leveransene og samme høye grad av kvalitet som tidligere. Vi har også sett noen positive effekter ved at flere av våre kunder har benyttet anledningen til å øke størrelsen på teamene hos oss, samt at vi har hatt online oppstart av to nye kunder. Vi har derfor «onboardet» over 20 personer virtuelt i løpet av disse ukene. Vi tar med oss alle disse erfaringene inn som nytt medlem, og vil bidra så godt vi kan i utviklingen av den viktige bransjeorganisasjonen IKT-Norge, sier Honningsvåg.

 

Nysgjerrig på medlemskap i IKT-Norge? Les mer her.

Bli medlem!

Les mer om hvorfor din bedrift bør bli medlem av IKT-Norge

Medlemskap