10 kjappe

10 Kjappe: Siv Hjellegjerde Martinsen, Advania. – Får energi av å se at vi faktisk gjør en forskjell

10 kjappe | 17. februar 2025

Bærekraft, Digitalisering, Kompetanse, Skatter og avgifter

Hvordan er det å være leder i en tek-bedrift, og hva skal til for å bygge et sterkt team? I ukens intervjuserie «10 kjappe» har vi tatt en prat med Siv Hjellegjerde Martinsen, CEO i Advania. Her deler hun sine tanker om teknologi, ledelse og hva politikere skulle forstått bedre når det gjelder teknologibransjen.

  • Hva er det første du sjekker på mobilen om morgenen?

Jeg er jo vestlending så jeg starter alltid med Yr, før jeg Jeg sjekker Oura ringen min og hvor fornøyd/misfornøyd den er med meg. I tillegg tar jeg en raskt titt på nyhetsoversikten og sosiale medier

 

  • Hvor henter du nyheter og innsikt om teknologi?

Jeg bruker en kombinasjon av kilder; nyhetsnettsteder som Digi.no, ComputerWorld og profesjonelle nettverk som LinkedIn. Jeg hører også mye på ulike Podcaster, som blant annet «In Good Company», I tillegg deltar jeg ofte på konferanser. Men den beste kunnskapen får jeg fra alle de utrolig flinke fagfolka i Advania.

 

  • Hvorfor ønsket du å være leder i en tek-bedrift?

Det holder meg ung og relevant 😊Å lede en tek-bedrift er utrolig spennende fordi det er så raskt tempo, og jeg får være tett på nye og spennende løsninger. Jeg får enorm energi av å være i kundemøter, å se hvordan vi hjelper våre kunder med løsninger som faktisk gjør en forskjell.

 

Siv Hjellegjerde Martinsen, CEO Advania
  • Alle sjefer sier de liker kritikk, men nesten ingen mener det. Hva gjør deg til en bedre sjef?

Jeg prøver å skape en kultur der tilbakemeldinger er endel av vårt daglige virke. Jeg er ærlig og direkte, og opptatt av at vi skaper tillitt og takhøyde hvor vi også klarer å skille på sak og person, og hvor tilbakemeldinger både positive og negative – blir sett på som en mulighet for vekst. For å få til dette så må man ha en psykologisk trygghet i bunn. Jeg inviterer aktivt til ærlige samtaler, og forventer også å få direkte meldinger tilbake. Det er mye snakk om tilbakemeldingskultur om dagen, og jeg synes det er en sunn debatt.

Simon Sinek sier  «det er mye kjærlighet i tilbakemelding». Han har ofte snakket om forskjellen mellom «love» og «care» i ledelse og tilbakemelding. Han understreker at ekte omsorg handler om å gi tilbakemeldinger selv når de er ubehagelige, fordi du ønsker at personen skal vokse og lykkes. Det er jeg helt enig i, og jeg prøver selv å lede etter disse prinsippene.

 

  • Hvordan lokker dere de beste folka til bedriften?

I Advania har vi en kultur som baserer seg på tillitt og selvbestemmelse. Vi har fantastiske kunder som gir våre ansatte spennende og utviklende utfordringer og gode dialoger. Det viktigste er å tilby interessante prosjekter, personlig utvikling, og en gøyal arbeidshverdag.

 

  • Kunstig intelligens – hva må vi gjøre for å få det beste ut av den?

Vi må sikre tillit gjennom etisk bruk og transparens. Det handler også om å sikre kompetanseutvikling,  slik at AI blir brukt til å støtte mennesker og løse reelle problemer, ikke bare optimalisere prosesser.

 

  • Hva er det politikere skulle forstått bedre når det gjelder vår bransje?

De bør forstå hvor avgjørende teknologi er for fremtidens konkurransekraft. Investering i utdanning, infrastruktur, og forskning må prioriteres mye høyere enn det gjør i dag. Dessuten må vi ha forutsigbare rammebetingelser.

 

  • Finansminister for én dag! Hva hadde du endret?

Jeg ville økt investeringene i digital infrastruktur og utdanning innen teknologi. I tillegg ville jeg gjort det enklere for små og mellomstore bedrifter å få tilgang til støtteordninger og incentiver for å drive innovasjon, og sørget for at risikokapitalen blir i landet og kan bidra til vekst.

 

  • Hva er den mest nyttige (og unyttige) appen du har? 

Den mest nyttige og den som er mest i bruk er nok outlook. Den mest unyttige? CandyCrush, totalt unyttig, men fremdeles veldig morsom innimellom.

 

  • Hva bør IKT-Norge gjøre for å bli en bedre utgave av seg selv? 

De kan kanskje fokusere enda mer på kompetanseheving og nettverksbygging ikke bare i bransjen, men også mer på tvers av bransjer. I tillegg så bør de absolutt fortsette og styrke sitt gode arbeid med å være en tydelig stemme overfor myndighetene.

 

Bli medlem!

Les mer om hvorfor din bedrift bør bli medlem av IKT-Norge

Medlemskap