Hvordan er det å være leder i en tek-bedrift, og hva skal til for å bygge et sterkt team? I ukens intervjuserie «10 kjappe» har vi tatt en prat med Siv Hjellegjerde Martinsen, CEO i Advania. Her deler hun sine tanker om teknologi, ledelse og hva politikere skulle forstått bedre når det gjelder teknologibransjen.
Jeg er jo vestlending så jeg starter alltid med Yr, før jeg Jeg sjekker Oura ringen min og hvor fornøyd/misfornøyd den er med meg. I tillegg tar jeg en raskt titt på nyhetsoversikten og sosiale medier
Jeg bruker en kombinasjon av kilder; nyhetsnettsteder som Digi.no, ComputerWorld og profesjonelle nettverk som LinkedIn. Jeg hører også mye på ulike Podcaster, som blant annet «In Good Company», I tillegg deltar jeg ofte på konferanser. Men den beste kunnskapen får jeg fra alle de utrolig flinke fagfolka i Advania.
Det holder meg ung og relevant 😊Å lede en tek-bedrift er utrolig spennende fordi det er så raskt tempo, og jeg får være tett på nye og spennende løsninger. Jeg får enorm energi av å være i kundemøter, å se hvordan vi hjelper våre kunder med løsninger som faktisk gjør en forskjell.
Jeg prøver å skape en kultur der tilbakemeldinger er endel av vårt daglige virke. Jeg er ærlig og direkte, og opptatt av at vi skaper tillitt og takhøyde hvor vi også klarer å skille på sak og person, og hvor tilbakemeldinger både positive og negative – blir sett på som en mulighet for vekst. For å få til dette så må man ha en psykologisk trygghet i bunn. Jeg inviterer aktivt til ærlige samtaler, og forventer også å få direkte meldinger tilbake. Det er mye snakk om tilbakemeldingskultur om dagen, og jeg synes det er en sunn debatt.
Simon Sinek sier «det er mye kjærlighet i tilbakemelding». Han har ofte snakket om forskjellen mellom «love» og «care» i ledelse og tilbakemelding. Han understreker at ekte omsorg handler om å gi tilbakemeldinger selv når de er ubehagelige, fordi du ønsker at personen skal vokse og lykkes. Det er jeg helt enig i, og jeg prøver selv å lede etter disse prinsippene.
I Advania har vi en kultur som baserer seg på tillitt og selvbestemmelse. Vi har fantastiske kunder som gir våre ansatte spennende og utviklende utfordringer og gode dialoger. Det viktigste er å tilby interessante prosjekter, personlig utvikling, og en gøyal arbeidshverdag.
Vi må sikre tillit gjennom etisk bruk og transparens. Det handler også om å sikre kompetanseutvikling, slik at AI blir brukt til å støtte mennesker og løse reelle problemer, ikke bare optimalisere prosesser.
De bør forstå hvor avgjørende teknologi er for fremtidens konkurransekraft. Investering i utdanning, infrastruktur, og forskning må prioriteres mye høyere enn det gjør i dag. Dessuten må vi ha forutsigbare rammebetingelser.
Jeg ville økt investeringene i digital infrastruktur og utdanning innen teknologi. I tillegg ville jeg gjort det enklere for små og mellomstore bedrifter å få tilgang til støtteordninger og incentiver for å drive innovasjon, og sørget for at risikokapitalen blir i landet og kan bidra til vekst.
Den mest nyttige og den som er mest i bruk er nok outlook. Den mest unyttige? CandyCrush, totalt unyttig, men fremdeles veldig morsom innimellom.
De kan kanskje fokusere enda mer på kompetanseheving og nettverksbygging ikke bare i bransjen, men også mer på tvers av bransjer. I tillegg så bør de absolutt fortsette og styrke sitt gode arbeid med å være en tydelig stemme overfor myndighetene.