IKT-Norge støtter hovedelementene i et representantforslag fra Høyre om å legge til rette for datadeling og datadrevet industri som Stortingets næringskomite nå har til behandling.
I forslaget som er til behandling i Stortinget peker Høyre bl.a. på at det er helt essensielt at det gjøres tiltak for å få til økt deling av data innad i næringslivet og mellom offentlig og privat sektor.
Deling av data vil etter Høyres syn føre til økt tilgang til og bedre utnyttelse av data innad i næringslivet, som igjen vil bidra til at oppstartsselskaper, vekstbedrifter og det etablerte næringslivet utvikler nye forretningsmodeller, produkter og tjenester. Det vil styrke norsk næringslivs konkurransekraft nasjonalt og internasjonalt.
Forslagsstillerne peker også på at mangelen på en standardløsning med krav til format for datadeling er et betydelig hinder for datadrevet innovasjon som ikke kan adresseres av enkeltaktører alene.
Høyre konkluderer med å fremme 18 ulike forslag som etter partiets syn skal få fart på den datadrevne industrien og deling og bruk av data.
I høringsinnspillet fra IKT-Norge peker vi på at digitalisering og deling av data vil være helt avgjørende for økt verdiskaping og det grønne skiftet. Fram mot 2030 kan den datadrevne økonomien fordobles, tilsvarende en årlig verdiskaping på 300 milliarder kroner.
Utfordringen er imidlertid at det er mange gode intensjoner og for få reelle virkemidler. Det mangler insentiver for å få til datadrevne verdikjeder på tvers, og det er for få eksempler på at bruk av offentlige data har gitt stor verdi for private næringsutøvere. Det finnes absolutt gode eksempler (som værdata fra YR og geodata fra Kartverket), men det er mer unntak enn hovedregel. Grunnene til dette er flere, men tilbakemeldinger til IKT-Norge er bl.a. knyttet til at dataene som deles fra det offentlige er strukturert på en måte som gjør dem vanskelig å bruke. Data som er samlet inn i en kontekst, kan oftes ikke benyttes eller gjenbrukes i andre kontekster. Konkrete eksempler er data til (potensielt) bruk i bygg- og anleggssektoren. Nettopp derfor er kanskje det å utvikle felles standarder knyttet til datadeling det mest presserende tiltaket for å få fart datadelingen.
Et område hvor datadeling er særdeles viktig er innenfor sirkulærøkonomi – et området som ikke nevnes i representantforslaget. En forutsetning for sirkulærøkonomi er at man deler data i alle ledd i verdikjedene – på en måte som lar de andre aktørene verifisere og spore.
Å dele offentlige data koster, og det blir nedprioritert i budsjettene – også i forslagsstillernes alternative statsbudsjett for 2023, fordi gevinsten ofte ligger et annet sted eller noen år fram i tid. Et eksempel er av avvikling av offentlig støtte til Datafabrikken, som jo nettopp var et offentlig virkemiddel for å få fart på datadelingen. I lys av det, fremstår f.eks. forslag nummer 3 noe merkelig, selv om det isolert sett er fornuftig.
IKT-Norge savner også en bredere omtale og konkrete tiltak på hvordan nye teknologier som kunstig intelligens og blokkjede kan brukes effektivt i arbeidet med deling og verifisering av data. Vi vil i den forbindelse vise til IKT-Norges forslag om å etablere en AI-plattform, etter modell av Grønn plattform, der de beste tiltakene – f.eks. bruk av kunstig intelligens til datadeling – kan få offentlig medfinansiering.
På den annen side vil vi gi forslagsstillerne ros for å ha konkretisert flere tiltak knyttet til cybersikkerhet i forhold til planen om Datadrevet industri som forslagsstillernes parti lanserte under Arendalsuka i fjor.
IKT-Norge vil også berømme forslagsstillerne for å løfte en svært viktig problemstilling og anbefaler Stortinget å støtte opp om hovedlinjene i Dok 8:73 S (2022-2023).
Les hele IKT-Norges høringssvar her.