IKT-Norge har gleden av å ønske nok et nytt medlem velkommen, nemlig TRY Dig. For å bli bedre kjent, har vi stilt daglig leder Barbro Fagerbakk noen spørsmål om deres visjoner og planer fremover.
Gi oss en kort beskrivelse av bedriften. Hvem er dere, hvor mange ansatte og hva er forretningsideen deres?
TRY Dig er en av Norges ledende leverandører av digitale løsninger og tjenester, innenfor e-commerce, nettsider, CRM & Martech, kunstig intelligens (KI), Ed-Tech og store og små digitale løsninger. Dig har blitt kåret til “Årets Teknologi- og designbyrå” to år på rad, i Byråprofil som arrangeres av Kampanje. Vi har rundt 100 ansatte hvor de aller fleste er teknologer, utviklere, designere og erfarne rådgivere innen de ulike tjenesteområdene. KI er en stor endring for oss og har gitt oss mulighet til å levere på større og mer komplekse prosjekter enn noen gang som gjør at vi konkurrere i en annen “vektklasse” enn tidligere.
Hva er målsettingen for bedriften på kort og lang sikt, og hvilken strategi har dere for å nå målene?
Som en del av TRY-huset har vi ambisiøse mål om å doble omsetningen de neste par årene. Det skal vi gjøre gjennom organisk vekst og en tydelig M&A-strategi (Mergers and Acquisitions). Vi skal også styrke oss utenfor Norge. I dag har vi kontor i Riga og tilstedeværelse i Sverige. TRY Dig fokuserer særlig på å skape digitale løsninger som bidrar til effektivisering og innovasjon hos våre kunder.
Hva opplever dere som de største hindrene for (ytterligere) vekst eller beholde markedsandeler?
Vi har jo veldig mye spennende å tilby innen KI-løsninger. Fortsatt er markedet litt umodent, men vi ser at en del satser og kontakter oss. Vi har en fordel av å være en del av en så sterk merkevare som TRY. Vi har imidlertid en jobb å gjøre for å være “top of mind” når kundene våre skal velge partner for digitale løsninger. Vi er på god vei, men det gjenstår litt. Oppmerksomhet rundt de mange innovative og prisvinnende løsningene vi lager bidrar til økt synlighet på dette området.
Hva er det viktigste dere kan gjøre, og tilby, for å bidra til vekst i hele teknologibransjen?
Det er koblingen mot det kreative. Å lykkes med digitalisering handler om å bruke kreative virkemidler i mange sammenhenger. Det hjelper ikke å ha en god nettbutikk dersom folk ikke kjenner til deg. Vi ønsker å være en pådriver for digital transformasjon i Norge og da selvfølgelig innenfor de tjenesteområdene vi opererer. Vi kombinerer kreativitet med innovative digitale løsninger som løser de utfordringene kundene vår står overfor. Gjennom IKT-Norge får vi en sterkere stemme i viktige diskusjoner om teknologi og digitalisering, samtidig som vi kan dele vår kompetanse med bransjen.
TRY Dig ser spesielt frem til å bidra med sin erfaring innen digitalisering og produktutvikling til IKT-Norges medlemsnettverk. Selskapet vil aktivt delta i relevante faggrupper og arrangementer for å styrke samarbeidet i bransjen.
Hvorfor valgte dere å bli medlem i IKT-Norge?
Medlemskapet i IKT-Norge er et naturlig steg i vår ambisjon om å styrke norsk teknologibransje. Vi ser et stort potensial i å samarbeide tettere med bransjen for å akselerere digitaliseringen av norsk næringsliv.
Hva håper dere å få ut av medlemskapet i IKT-Norge og hvilke forventninger har dere til oss?
Som nevnt tidligere så håper vi å kunne bidra til å styrke norsk teknologibransje. Vi ønsker å ha en tydelig stemme i de ulike forumene og møteplassene som IKT-Norge skaper. Vår forventning er at IKT-Norge bidrar til å løfte de temaene som utgjør en forskjell og får de riktige menneskene til å lytte.