Alle er enige om at KI vil forandre verden. Selv om noen legger vekt på de positive og andre på de negativ, så trengs det kunnskap og kompetanse. Derfor mener vi i IKT-Norge at KI snarest bør bli et eget valgfag i videregående skole.
Teknologiforståelse er en del av de nye læreplanene og mange i norsk skole benytter seg allerede av ulike KI-verktøy. Men det er ikke nok. Det må et eget dedikert fag til for å gi lærere og elever over hele landet et helt avgjørende kompetanseløft.
KI-faget bør gi elevene forståelse av :
KI-faget skal ikke bare være for elever som ønsker en karriere innen teknologi, men tilbys alle elever, uavhengig av interesseområder eller fremtidsplaner. Faget bør være både teoretisk og praktisk og legge vekt på kritisk tenkning rundt KI-utviklingen.
Norge har akutt mangel på KI-kompetanse
Vi har et godt utbygget digitalt samfunn, men vi kan være i ferd med å sakke akterut i kampen om den nye teknologien, og dermed jobbene og utviklingen som følger med. En av de viktigste årsakene til dette er mangel på rett kompetanse. Gjentatte undersøkelser viser at både næringslivet og det offentlige har store problemer med å få tak i teknologer.
Mange tiltak trengs samtidig for å hjelpe på dette, ett av dem er å innføre KI som eget fag i skolen.
Les mer i i vårt utspill i Dagbladet 13.mars