Etter det IKT-Norge kjenner til kommer regjeringen likevel ikke til å foreslå fjerning av digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i 1-4.-klasse.
Både Utdanningsdirektoratet, KS, fagfolk og vi som organiserer edtech-bransjen har vært kritiske til dette.
IKT-Norge har særlig påpekt at alle barn trenger opplæring i det å manøvrere i det digitale samfunnet, og dessuten at digitale verktøy er avgjørende å kunne bruke i opplæringen der lærerne ser det nødvendig.
På Edtech-forum sa IKT-Norges administrerende direktør Øyvind Husby at det er et felles ansvar at skolen blir et sted hvor barna får mulighet til å utruste seg teknologisk og digitalt. Å kreve mindre teknologi og mindre fokus på digitale ferdigheter vil i verste fall skape et enda større skille mellom barn på tvers av sosioøkonomisk bakgrunn.
Dessuten er debatten om digital kompetanse i skolen er også tuftet på usanne argumenter som skaper mistillit til lærere og skolesystemet, og hindrer i sum en sunn, korrekt og faglig diskusjon om hvordan digitale ferdigheter best skal integreres.
Bransje-forumets medlemmer ga uttrykk for at skolene må starte tidligere, og integrere digitale ferdigheter i alle fag, ikke isolere det i egne teknologifag. Det handler om å hjelpe barna til å utvikle digital dømmekraft, og å forstå teknologiens verdi i læringen.
Slik IKT-Norge forstår det vil regjeringen nå heller sende på høring en innstramming, der det står at digitale verktøy skal brukes med omhu i de minste skoletrinnene. Dette ser vi på som en delseier.
Vi kommer til å kjempe for en åpen og teknologi-vennlig skole, der det er balanse mellom bøker og skjerm. Men vi er imot en ideologisk drevet kampanje mot digitale verktøy og læremidler, som vi mener ikke tjener barna våre.
De grunnleggende ferdighetene i småskolen er ikke motsetninger, men henger tett sammen, og må utvikles samtidig.