Si hei til Markedssjefene – folka som kan markedsføring fra A til Å. CEO Ellen Bergene-Engen forteller om teknologi som driver faget fremover, og viktigheten av kompetanseoverføring til kunder.
Gi oss en kort beskrivelse av bedriften. Hvem er dere, hvor mange ansatte og hva er forretningsideen deres?
Markedssjefene er et konsulentselskap som spesialiserer oss på marketing for hire. Vi er et team på ca. 40 dyktige markedsføringseksperter som leverer fleksibel og oppdatert kompetanse til selskaper i alle størrelser.
Vi kan ta ansvar for hele markedsføringen av selskaper, eller være en forsterkning av eksisterende team, og bidrar til å realisere kundenes vekstambisjoner gjennom strategisk og operativ markedsføring.
Hva er målsettingen for bedriften på kort og lang sikt, og hvilken strategi har dere for å nå målene?
Kortsiktig fokuserer vi på å bygge sterke og varige kunderelasjoner og sikre høy kvalitet i alle våre leveranser. På lengre sikt er målet å være den foretrukne partneren for selskaper som søker fleksibel markedsføringskompetanse i Norge.
Strategien for å nå disse målene er bygget på to hovedområder. Det ene er faglig ekspertise. Vi jobber kontinuerlig med kompetanseutvikling for konsulentene for å sikre at vi alltid er i front når på markedsføringstrender og -teknologier, som for eksempel inboundmarkedsføring og KI. Vi legger stor vekt på praktisk læring i oppdrag og aktiv deling av kompetanse internt.
Vårt andre hovedområde er fleksibilitet og kundetilpasning. Strategisk jobber vi kontinuerlig med å utvikle våre tjenester i takt med markedets behov. På et mer operativt plan tilpasser vi kompetanse og leveranse til hver enkelt kunde, med utgangspunkt i løpende og åpen kommunikasjon.
Hva opplever dere som de største hindrene for (ytterligere) vekst eller beholde markedsandeler?
Den største utfordringen er å være i forkant av et marked som utvikler seg i rekordfart, med ny teknologi, nye kompetansebehov og nye konkurrenter. Store svingninger i økonomi og etterspørsel kan også påvirke veksttakten. I en slik markedssituasjon er det avgjørende at vi klarer å tilføre verdi og differensiere oss fra andre aktører, så vi sikrer at både kundene og de beste talentene innen markedsføring foretrekker oss. På mange måter jobber vi kontinuerlig selv med vekstutfordringer, nettopp som vi hjelper kundene våre med.
Hva er det viktigste dere kan gjøre, og tilby, for å bidra til vekst i hele teknologibransjen?
Gjennom vår modell for marketing for hire bidrar vi til økt fleksibilitet og tilgang til spesialisert markedsføringskompetanse for selskaper i alle størrelser. Dette kan frigjøre kapasitet og akselerere vekst i større grad enn det som er mulig med en inhouse markedsavdeling. Målet vårt er å inspirere til økt satsing på markedsføring som en sentral, strategisk driver for verdiskaping i næringslivet. Selskaper som har et godt samarbeid mellom markedsføring og salg, viser seg å lykkes mer enn andre selskaper.
Hvorfor valgte dere å bli medlem i IKT-Norge?
Sterke fellesskap og samarbeid på tvers av ulike bransjer er avgjørende for innovasjon og vekst. Hos IKT-Norge får vi mulighet til å involvere oss i saker som er viktig for oss og vår bransje. Medlemsmassen er stor nok til å gjøre en forskjell, men liten nok til at hvert medlem får oppmerksomhet. For oss blir IKT-Norge en viktig arena for å knytte kontakter, dele erfaringer og holde oss oppdatert på utviklingen innen teknologi og digitalisering som er stadig mer integrert i markedsføringsfaget.
Hva håper dere å få ut av medlemskapet i IKT-Norge og hvilke forventninger har dere til oss?
Vi gleder oss til å få tilgang til et verdifullt nettverk med andre medlemmer, delta på relevante fagarrangementer og få innsikt i rammebetingelser som påvirker oss. I tillegg vil vi tilby gode og konkrete medlemsfordeler til alle medlemmene. Vi forventer ellers at IKT-Norge er en aktiv pådriver for digitalisering og innovasjon, og ønsker oss ekte møteplasser for kunnskapsdeling og samarbeid. Sist men ikke minst håper vi dere vil jobbe for enklere regulatoriske forhold for næringslivet. Vi ser frem til å bidra aktivt i fellesskapet og lære av andre!
Psssst: Som medlem i IKT-Norge får du et godt tilbud på markedsføring fra Markedssjefene.