«Sult» fra Hamsunsalen etter mer fakta: EdTech, skjermbruk og politikk

Nyheter | 4. mars 2025

Digitalisering, EdTech, Kompetanse

Løsningen er ikke å melde barna av teknologibruk, men å melde de voksne på. Debatten om skjermbruk må baseres på fakta, ikke følelser. Derfor er en kunnskapsbasert tilnærming til skjermdebatten helt essensiell.

– Det sa Robert Steen i sitt åpningsinnlegg på IKT-Norges EdTech-forum om skjermbruk og politikk hos Gyldendal forrige uke.

Forskere Elisabeth Staksrud og Ola Erstad fortalte også om teknologiens plass i barnas liv. Spørsmålet er ikke om vi skal integrere teknologi i skolen, men hvordan. Fordi – er det en ting som er helt sikkert, så er det at digitale ferdigheter er avgjørende for å være en aktiv samfunnsborger.

En skjerm er ikke bare en skjerm

Robert Steen, med lang erfaring i teknologibransjen og som politiker, ledet Skjermbrukutvalget i 2024. Utvalget undersøkte hvordan barn og unges skjermbruk påvirker helse, livskvalitet og læring. Utvalgets konklusjon var klar: Balansen er nøkkelen. Som Steen påpekte:

Teknologien er verken positiv eller negativ – det er bruken som avgjør.

Robert Steen

Balanse er derfor styrende for en vellykket integrering av teknologi i skole og utdanning.

– En skjerm er ikke bare en skjerm, sier Steen, og oppfordrer til en bredere diskusjon om hva teknologi kan brukes til.

Mads sin «quest» fra kjelleren – positive digitale opplevelser

Steen deler historien om sønnen Mads og filmen «Ibelin». Mads tilbrakte mange verdifulle timer foran skjermen i kjelleren med spillet World of Warcraft – en verden som var fullstendig ukjent for resten av familien.

Bilde av Robert Steen som står i Hamsunsalen hos Gyldendal. Han står under en presentasjonsskjerm. På venstre side står teksten "Søk først å forstå- for så å bli forstått." På høyre side er det et bilde av Mads og karakteren Ibelin.

Historien om Mads forteller oss hvor usynlige ungdommers positive digitale erfaringer kan være for omverdenen. Bare ved å inkludere de unges egne perspektiver, kan vi få en nyansert og helhetlig forståelse av de faktiske utfordringene og mulighetene med teknologi.

Vi flytter inn i digitale rom

Den kommende generasjonen vil bruke mye tid i digitale rom. Det er vårt ansvar som samfunn, foreldre, lærere og politikere å gi dem de verktøyene de trenger for å håndtere denne virkeligheten. Dette stiller nye krav til barnehager og skoler. Ekstra ressurser fra myndighetene vil være avgjørende.

Elisabeth Staksrud, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, understreker at digitale ferdigheter er avgjørende for å være en aktiv samfunnsborger. Slike ferdigheter bygges best på skolen og barnehagen, som er utjevnende arenaer for sosiale og faglige forskjeller.

Bilde av Elisabeth Staksrud på talerstolen hos Gyldendal.

Mange foreldre føler imidlertid at de har lite kontroll over de digitale enhetene barna tar med hjem.

Mange foreldre ønsker en aktiv rolle fra skolen og myndighetene for å dempe denne angsten, sier Staksrud.

Og Steen fremhever at pedagogiske verktøy og EdTech er avgjørende for fremtidens læring. I den sammenheng kommer han med en klokkeklar oppfordring:

Løsningen er ikke å melde barna av teknologibruk, men å melde de voksne på.

Robert Steen

Skolen bør derfor brukes for å styrke foreldres kompetanse for å veilede barnas digitale opplæring. Med målrettet innsats kan vi øke vår forståelse av digitale verktøy som positive ressurser på barnas egne arenaer.

Skjerm eller bøker? Ja-takk, begge deler.

Ola Erstad er professor og dekan ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo, og understreker at vi må forstå barn og unges digitale liv i en sosial kontekst.

Bilde av Ola Erstad på talerstolen hos Gyldendal.

Gjennom initiativet GrunnDig har Erstad fremmet digitalisering i grunnopplæringen, med vekt på lærernes sentrale rolle i å ramme inn bruk av digitale verktøy. Erstad argumenterer for at både bok og papir har sin plass i utdanningen.

Skjerm i skolen er derfor ikke en enten-eller-debatt mellom bøker og skjermer, men ja-takk-begge-deler. Bøker og skjermer er nødvendige, både i skolen og hjemmet.

– I skolen må vi mest sannsynlig prøve oss frem, og vi må være villige til å feile før vi finner de beste metodene for å tilpasse oss den nye virkeligheten. Dette inkluderer å vurdere hva teknologien kan brukes til, hvordan, og hvem som bruker den sammen. Samfunnet kan dra nytte av å se disse nyansene, fremfor å være drevet av negative erfaringer. – Robert Steen

Derfor er det viktig å oppnå en pedagogisk balanse mellom skjermbruk og tradisjonelle bøker, der pedagogikken styrer teknologien og ikke motsatt.

Teknologien er verken positiv eller negativ – det er bruken som avgjør

Det er ingen tvil om at det man øver på, er det man blir flink til. Barna lærer og utvikler seg i et hybridmiljø, der digitale og fysiske relasjoner kan spille en viktig rolle. Men vi kan ikke forvente at barna alene skal tilpasse seg; vi må også sørge for at voksne er rustet til å veilede i denne digitale virkeligheten.

Det er ikke en løsning å sette to streker under svaret på skjermdebatten som enten demoniserer eller idealiserer teknologien. Vi må arbeide mot en reell og faktabasert forståelse av skjermbrukens utfordringer og muligheter. Vi må også rydde opp i hvordan vi snakker om teknologien i utdanning og livet generelt, ved å løfte opp stemmen til barn og deres erfaringer og innspill – slik filmen om Mads tydelig demonstrer. Dette betyr å anerkjenne at teknologien ikke i seg selv er positiv eller negativ; og det er hvordan vi bruker den som bestemmer hvilken vei vektskålen tipper.

Skal ikke skjerme barna fra digitalisering

Under EdTech-forumet i ærverdige Hamsunsalen hos Gyldendal deltok 50 eksperter fra ulike utdanningssektorer og organisasjoner. Deltakerne var lærere, forskere og representanter fra teknologiselskaper, som bidro til en nyansert diskusjon om at digitale verktøy ruster barna for fremtiden når de brukes på riktig måte, til riktig tid og for riktig formål. 

IKT-Norge fortsetter å jobbe for en balansert og forskningsbasert tilnærming til skjermdebatten. Takk til alle som bidro til en viktig og kunnskapsrik diskusjon.  

Hold deg oppdatert og vær med på diskusjonen om EdTech. Del dine tanker og erfaringer, og meld deg på her!

Bli medlem!

Les mer om hvorfor din bedrift bør bli medlem av IKT-Norge

Medlemskap