Nytt medlem: Miles AS – oljen i det digitale maskineriet

Nyheter | 23. mai 2025

Fra å utvikle skreddersydde strategier til å lede an i KI-revolusjonen, er Miles i spydspissen av Norges teknologiske utvikling. Bli bedre kjent med Miles AS og konsernsjef Thomas Bærheim.

 

Konsernsjef i Miles AS, Thomas Bærheim.

Gi oss en kort beskrivelse av bedriften. Hvem er dere, hvor mange ansatte og hva er forretningsideen deres? 

Miles AS er et verdidrevet konsulentselskap med lidenskap for både teknologi og mennesker. Faglig autoritet og varme er verdiene som ligger til grunn for alt vi gjør. Vi leverer fremragende løsninger innen strategiutvikling, data, design og programvareutvikling, og hjelper kunder med å lykkes i en kompleks digital verden. Hos oss har vi rundt 250 dyktige utviklere, designere og rådgivere fordelt på åtte lokasjoner i Norge og Litauen. Vi bidrar til å modernisere og klargjøre virksomheter for fremtidens krav.

Vi hjelper kundene våre med å møte forventninger, forbedre infrastrukturen, ta bedre beslutninger og nå sine forretningsmål. Det gjør vi gjennom våre fem tjenesteområder: Strategisk IT, brukeropplevelse og innovasjon, teknologi, sky og plattform, transformasjon og mennesker, samt Data & KI.

Vi forstår kundens utfordringer, og svarer med målrettede løsninger utviklet gjennom godt definerte konsepter, sterke fagmiljøer og tverrfaglige team.

Hva er målsettingen for bedriften på kort og lang sikt, og hvilken strategi har dere for å nå målene? 

Vi har store ambisjoner både på kort og lang sikt. På kort sikt ønsker vi å realisere vårt vekstpotensial i det norske markedet. Vi satser spesielt på områder som dataplattform, skyrådgivning, endringsledelse og applikasjonsforvaltning. Langsiktig vil vi befeste vår posisjon som et ledende konsulentselskap i Norge. Vi skal videreutvikle Miles som en fremragende arbeidsplass, og bidra til å endre verden med teknologi. Det betyr å bygge bærekraftige økosystemer og utvikle inntektsstrømmer som svarer på kundenes behov. Slik bygger vi videre, steg for steg.

Hva opplever dere som de største hindrene for (ytterligere) vekst eller beholde markedsandeler?  

Vi fortsetter den organiske veksten vi har hatt gjennom 20 år. Det inkluderer å vurdere nye geografiske områder for ekspansjon og tilpasse tjenestene våre i takt med utviklingen i markedet.

Vi utvikler og kommersialiserer tjenestekonsepter, kortere og repeterbare leveranser med tydelig effekt. Eksempler er modernisering, dataplattform, den moderne arbeidsplassen, KI-adopsjon og endringsledelse.

Vi bygger strategiske partnerskap med aktører som Microsoft, AWS og Google. Slik kan vi kombinere vår faglige styrke med deres teknologier og tilby helhetlige løsninger som virkelig gjør en forskjell.

Verdiskaping er viktig for oss. Vi løser komplekse kundebehov med målbare resultater, og det skjer gjennom engasjerte kolleger med høy kompetanse.

Hva er det viktigste dere kan gjøre eller tilbyr for å bidra til vekst i hele teknologinæringen? 

Markedet endrer seg raskt. Det politiske klimaet, både i Norge og internasjonalt, skaper usikkerhet som påvirker lønnsomhet og risikovilje i næringslivet. Vi tilpasser oss fortløpende, men det krever både evne og taktisk treffsikkerhet for å lykkes med dette.

Samtidig møter vi økt konkurranse. Flere aktører kjemper om de samme kundene, som blir stadig mer modne og krevende. Skalering er også en utfordring. Når vi vokser og utvikler nye tjenester, må vi sikre kvalitet i kjerneprosessene, som konsulentoppfølging og samarbeid på tvers. Vi må være samkjørte, effektive og klare for potensielle endringer.

Hvorfor valgte dere å bli medlem i IKT-Norge? 

Miles bidrar aktivt til veksten i teknologibransjen gjennom tette relasjoner med kunder og partnere.En av kundene våre kalte oss «oljen i det digitale maskineriet». Det setter ord på noe vi kjenner oss igjen i. Vi deler gjerne av vår kompetanse og inviterer kundens egne ansatte inn i prosessen, med fokus på erfaringsdeling og kompetanseoverføring.

Vi hjelper virksomheter med å ta i bruk moderne teknologi, som skybasert databehandling, dataanalyse og AI, på en måte som er forståelig, relevant og gir verdi i praksis. Når teknologien faktisk tas i bruk, ser vi også hvordan partnere som oss i Miles gjør en forskjell for å lykkes digitalt.

Vi jobber også med brukersentrert utvikling. Når vi jobber med løsninger, setter vi brukeren først. Det gir bedre tjenester, høyere brukertilfredshet og mer effektive resultater.

Kompetanseutvikling er en sentral del av vår virksomhet. Vi investerer i våre ansatte, bygger fagmiljøer og styrker dermed bransjen som helhet. Samtidig støtter vi kundene våre gjennom hele reisen med digital transformasjon, fra innsikt og strategi til implementering og gevinstrealisering.

Hva håper dere å få ut av medlemskapet i IKT-Norge og hvilke forventninger har dere til oss? 

IKT-Norge er en viktig arena for teknologibransjen, og en tydelig stemme i digitaliseringen av Norge. Gjennom medlemskapet får vi verdifull innsikt, mulighet til å påvirke og tilgang til arenaer for dialog med andre aktører. Vi ønsker å knytte tettere bånd til ledere i bransjen, og holde oss oppdatert på teknologisk og politisk utvikling. IKT-Norge gir oss tilgang til fagfora og nettverk, som Fagforum og CEO-forum, som er viktige arenaer for kunnskapsdeling og forretningsutvikling.

I tillegg gir medlemskapet oss muligheten til å bidra med våre perspektiver innen cybersikkerhet, AI og digital samfunnsutvikling, områder vi jobber aktivt med hver dag.

 

Bli medlem!

Les mer om hvorfor din bedrift bør bli medlem av IKT-Norge

Medlemskap