10 kjappe

10 Kjappe: Tom Henrik Rogstad, Omegapoint Norge. – Grundig lei av at konsulenter sees på som et nødvendig onde

10 kjappe | 24. januar 2025

Digitalisering, Kompetanse, Skatter og avgifter

Som leder for en tek-bedrift handler det ikke bare om å holde seg oppdatert, men også om å bygge et miljø der ansatte både trives og utvikler seg. – Vi er i like stor grad en ‘people business’ som en tek-bedrift, forteller Tom Henrik Rogstad som er ukens gjest i intervjuserien «10 kjappe». Her får du et innblikk i hans hverdag som administrerende direktør i konsulentselskapet Omegapoint Norge, hans morgenrutiner, og hvordan han forholder seg til kritikk.

  • Hva er det første du sjekker på mobilen om morgenen?

Jeg sjekker alle nye notifikasjoner og får med meg hva jeg har gått glipp av mens jeg sov. Så åpner jeg Aftenposten, E24 og VG og leser meg opp på nyhetene.

 

  • Hvor henter du nyheter og innsikt om teknologi?

For det meste leser jeg Aftenposten, E24, digi.no, VG, Finansavisen, DN og Teknisk Ukeblad. I tillegg hører jeg på et utvalg av podcaster.

Tom Henrik Rogstad, Administrerende direktør i Omegapoint Norge
  • Hvorfor ønsket du å være leder i en tek-bedrift?

Vi er i like stor grad en «people business» som en tek-bedrift. Det å få lede høyt utdannede mennesker med interesse for teknologi synes jeg er både spennende og givende. Ikke minst mener jeg at vi gjør en stor og viktig jobb for samfunnet og utviklingen av Norge for tiden etter oljen.

 

  • Alle sjefer sier de liker kritikk, men nesten ingen mener det. Hva gjør deg til en bedre sjef?

Jeg er ikke redd for kritikk så lenge den er berettiget. Å hele tiden ha dyktige folk rundt meg som tør si sin ærlige mening gjør meg til en bedre leder.

Det er ofte vanskelig som toppleder å vite at tilbakemeldinger fra omgivelsene rundt deg er 100% ærlige. Men det er helt avgjørende med gode tilbakemeldinger for at jeg også skal utvikle meg.

 

  • Hvordan lokker dere de beste folka til bedriften?

Vi prøver hele tiden å vise at vi er genuine, dyktige og at vi tar godt vare på de ansatte. Vi forstår og viser at jobben ikke er det viktigste i de ansatte sine liv. Å vise forståelse og ha respekt for at de ansatte har et liv ved siden av med familie, venner og andre interesser er viktig. Samtidig tror jeg det er avgjørende å ha et faglig miljø hvor de ansatte hele tiden kan lære og utvikle seg er ekstremt viktig. I Omegapoint har vi vårt Omegapoint Academy som er laget av oss, for oss, fordi vi vil. Det tror jeg mange setter pris på og gjør at flinke folk ønsker å jobbe hos oss.

 

  • Kunstig intelligens – hva må vi gjøre for å få det beste ut av den?

Vi har vel knapt sett starten av hva KI kan gjøre for oss og utviklingen kan både skremme og begeistre. Akkurat nå ser jeg på KI som mer et verktøy enn noe annet, men skal vi få det beste ut av KI i fremtiden tror jeg det er noen viktige elementer vi må tenke på:

  1. Global regulering – sørge for internasjonale avtaler for å hindre at KI misbrukes, som f.eks til våpenteknologi
  2. Etisk rammeverk – om mulig bør det etableres etiske retningslinjer for bruk av KI slik at vi så langt det er mulig kan unngå at KI brukes til kriminelle handlinger
  3. Bygge kunnskap og kompetanse – slik at alle som benytter KI forstår hva KI kan og ikke kan gjøre
  4. Sikkerhet og personvern – sørge for at sikkerhet og personvern ivaretas ved bruk av KI.

 

  • Hva er det politikere skulle forstått bedre når det gjelder vår bransje?

Som leder for et konsulentselskap skulle jeg virkelig ønske at politikerne så på oss som et solid og viktig bidrag til verdiskapningen i norsk offentlig sektor og næringsliv. Jeg er grundig lei av at konsulenter sees på som et nødvendig onde og ikke som en fantastisk ressurs.

Gjennom de siste 15 årene har vi i Omegapoint tatt et stort samfunnsansvar i å sysselsette nyutdannede teknologer og tatt investeringen det er å sørge for skolering og opplæring av disse. Men jeg får stadig inntrykket av at konsulentene skal «tas» eller behandles på lik linje som byggebransjen eller helsevesenet som har vesentlig større utfordringer rundt arbeidsvilkår enn oss. De som velger å bli it-konsulenter gjør det fordi de VIL det, fordi man som konsulent kan få en utrolig variert arbeidserfaring og samtidig få en bred og solid kompetanseutvikling.

 

  • Finansminister for én dag! Hva hadde du endret?

Jeg hadde definitivt lagt til rette for at kunnskapsbedrifter og oppstartsbedrifter fikk mulighetene til å investere mer i vekst og kompetansebygging.

 

  • Hva er den mest nyttige (og unyttige) appen du har? 

Den mest nyttige appen min er nok Google Maps – å kjøre til jobb i Oslo vestfra gjør at jeg må navigere den raskeste veien de gangene jeg ikke tar toget (som aldri er i rute). Jeg bruker også ChatGPT mye. Den mest unyttige appen må være «Dog Monitor» som jeg en gang lastet ned for å følge med på hunden min da den var alene hjemme 😊

 

  • Hva bør IKT-Norge gjøre for å bli en bedre utgave av seg selv? 

som et helt nytt medlem av IKT-Norge gleder jeg meg bare til å ta i mot all kunnskapen som finnes blant medlemsbedrifter og deres ansatte. Spør meg igjen om ett år 😉

Bli medlem!

Les mer om hvorfor din bedrift bør bli medlem av IKT-Norge

Medlemskap