Hvordan holder man seg oppdatert i en bransje som stadig endrer seg i høyt tempo? For Anna-Karin Østlie, administrerende direktør i Kantega, handler det om kunnskapsdeling, nysgjerrighet og tett samarbeid med både kollegaer og akademia. I ukens «10 kjappe!»-intervju deler hun sine tanker om alt fra kunstig intelligens og teknologiens utvikling til hvorfor Skistar er den mest nyttige appen på telefonen – og ikke minst hva som skal til for å bygge bærekraftige tech-selskaper i Norge.
Det første jeg sjekker er Mattermost, som er Kantegas interne chatkanal. Vi er en bedrift med nesten 200 utviklere, data scientists, AI-spesialister og UX-designere, så Mattermost har i praksis erstattet e-post som kommunikasjonsform hos oss.
Jeg får veldig mye bra innsikt fra fagfolkene på jobb. De er kanskje den viktigste kilden jeg har. De søker hele tiden ny innsikt og er eksperter som deler innsikt og kunnskap i ulike fora. Kantega samarbeider med akademia på ulike måter. Vi har vært involvert i ulike forskningsprosjekter og vi tilbyr veiledning for bachelor- og masterstudenter.
Som ingeniør leser jeg mye fagpresse, som Teknisk Ukeblad, svenske Ny Teknik og Stanford Emerging Technology Review. Jeg lærer også mye av tidligere studiekamerater og kollegaer som i dag jobber i spennende teknologibedrifter rundt om i verden, og jeg holder kontakten med dem for å sparre og lære.
Jeg er sivilingeniør og har alltid vært drevet av et genuint ønske om å dekomponere ting for å forstå hvordan de fungerer. Gjennom hele karrieren har det å få bruke teknologi for å skape verdi vært en sentral motivasjonsfaktor for meg. Etter å ha jobbet med Kantega i 6 år, først som eksternt styremedlem og senere som CEO for datterselskapet Kantega SSO, hadde jeg blitt så glad i menneskene og kulturen at det var lett å si ja da jeg ble tilbudt stillingen etter min dyktige forgjenger Marit Collin.
I Kantega snakker vi mye om trygghet i team, som blant annet fører til at det er enklere å gi innspill og ta kritikk på en konstruktiv måte. Dette gjelder alle i organisasjonen, og er viktig i det daglige arbeidet, men ikke minst er trygghet et veldig godt utgangspunkt når man i perioder står i vanskelige saker.
Som person er jeg opptatt av å forstå hva som driver menneskene rundt meg, og å bygge opp de jeg omgir meg med. Derfor er jeg blant annet mer opptatt av å bygge på kollegers styrker enn å lete etter feil.
Også er det viktig for meg at folk får frihet til å løse oppgaven på sin måte, og at de som har gjort jobben får ta æren for det de har gjort.
Vi er noe så sjeldent som en ansatt-eid bedrift, der alle er likeverdige eiere. Det skaper en kultur preget av likeverd og fellesskap, og det er vi som jobber i Kantega – ikke noen andre – som bestemmer hvor vi skal med selskapet. Men det viktigste er nok at Kantega er et av landets sterkeste teknologimiljøer, og at vi har spennende kunder som gir konsulentene faglig utvikling.
Bruk energien der den gir reell nytte! Et veldig godt eksempel er Vipps som ønsket å redusere tap fra betalingssvindel. Ettersom svindelmetodene hele tiden endrer seg, var det avgjørende å bruke maskinlæring til å predikere om en betaling var svindelforsøk. De utfordret oss, og løsningen var å utvikle en AI-løsning som kunne trenes på ulike datakilder og reagere og stoppe svindelforsøk i løpet av millisekunder. Dette var en løsning som reduserte svindel med rundt 65 prosent i løpet av kun to måneder, og etter 10 måneder hadde modellen utviklet seg til å redusere svindel med opp mot 95 prosent. Dette er bare ett av mange eksempler som viser kraften i AI, og der vi mennesker får reell nytte av teknologien.
At teknologi visker ut nasjonale grenser, og at IT-bransjen derfor konkurrerer på et globalt marked med aktører fra hele verden.
Hvis vi ønsker å bygge teknologiselskaper fra Norge og beholde dem her, er det viktig at rammebetingelsene gjør at vi starter på like fot som de som adresserer de samme kundene, men har base i andre land.
Endringer på én dag? Da skal man jobbe effektivt, men jeg tror det viktigste er å skape stabile og forutsigbare rammebetingelser for de som ønsker å bygge sunne arbeidsplasser i Norge. For å innføre helhetlige og robuste løsninger, så krever det at man sitter i stolen som finansminister over tid og jobber systematisk og langsiktig.
Den mest nyttige appen er faktisk Skistar-appen, som bruker gamification for å motivere meg til å holde meg aktiv i skibakken gjennom vinteren.
Den minst nyttige appen jeg har er kanskje Snapchat, som gir kortsiktig underholdning, men stjeler oppmerksomhet fra både voksne og barn.
IKT-Norge gjør en god og viktig jobb med å skape møteplasser der vi som jobber i IT-bransjen får muligheten til å treffes og utveksle erfaringer, og ikke minst som forkjemper for IT-sektoren i Norge. Jeg håper IKT-Norge fortsetter med dette, og at dere bruker den sterke, felles stemmen vi har i næringen til å skape rammebetingelser som muliggjør bærekraftige teknologibedrifter som Norge kan leve av etter oljen.