En veiviser å stole på.

Våre medlemmer jobber i frontlinjen av den teknologiske utviklingen. Sammen bidrar vi med kunnskap og innsikt. Både om hvilke enorme muligheter teknologien kan skape, men også hvilke utfordringer den fører med seg.

Bli medlem
  • Trump hevder kinesiske soldater drifter Panamakanalen

    Like etter at han utnevnte cubansk-amerikanske Kevin Marino Cabrera til ambassadør i Panama, hevder Donald Trump at kinesiske soldater drifter Panamakanalen.

    Den påtroppende presidenten pekte på Marino Cabrera få dager etter at han truet med at USA kan komme til å ta tilbake kontrollen over Panama-kanalen.

    Trump mener at Panama krever urettferdig høye avgifter for amerikanske skip som passerer gjennom Panamakanalen. I tillegg viser han til risiko for kinesisk innflytelse over Panama og mener at det er kinesiske soldater som drifter kanalen.

    – Få forstår latinamerikansk politikk bedre enn Kevin. Han kommer til å gjøre en fantastisk jobb med å representere vårt lands interesser i Panama, skriver Trump i et innlegg på sin egen plattform Truth Social.

    Marino Cabrera er født og oppvokst i Miami i USA som sønn av innvandrerforeldre fra Cuba. Han har tidligere hatt ulike verv i Miami og ledet Trumps valgkampteam i Florida i 2020.

    Panamas president svarte samme dag med klar beskjed om at det ikke blir aktuelt at USA tar kontroll over kanalen. Han avviste at Kina har noen som helst innflytelse over kanalen, og gjorde det klart at det ikke er noen kinesiske soldater der.

    – Vårt lands uavhengighet er ikke noe å forhandle om. Hver eneste kvadratmeter av Panamakanalen og områdene rundt hører til Panama, sa president Jose Raul Mulino.

    USA sto for byggingen av kanalen, som sto klar til bruk for 110 år siden, og som i dag er verdens viktigste kanal sammen med Suezkanalen. USA forvaltet både kanalen og landområdet rundt i flere tiår, og senere i fellesskap med Panama. I 1999 overlot USA full kontroll over kanalen til Panama.

    Kina har ingenting å gjøre med administrasjonen av kanalen, men en filial av det Hongkong-baserte selskapet Hutchinson Holdings har lenge driftet havnene i hver sin ende av kanalen.

    Se artikkel
  • To omkom i snøskred i Østerrike

    To skiløpere omkom da de ble begravd av et snøskred i de østerrikske Alpene, opplyser myndighetene torsdag.

    De to ble tatt av skredet nedenfor toppen av fjellet Rosskopf i Zillertal, utenfor de merkede løypene, og ble senere funnet av redningstjenesten.

    Ytterligere detaljer om omstendighetene rundt ulykken og ofrenes identitet er ennå ikke offentliggjort.

    Det berørte området hadde et skredfarenivå på tre av fem, noe som indikerer en betydelig risiko.

    Like før jul førte store snøfall i Tirol-regionen til økt skredfare i enkelte områder.

    Se artikkel
  • Krisetilstand erklært i Svartehavet etter oljeutslipp

    Russiske myndigheter har erklært krisetilstand på grunn av oljeutslippene etter at to tankskip forliste i Kertsjstredet.

    Tankskipene ble rammet av storm 15. desember. Et av dem brakk i to og sank, og det andre gikk på grunn.

    Det lekker fortsatt olje fra skipene, og oljesølet har spredt seg flere kilometer og skylt innover strendene i Krasnodar-regionen og russisk-okkuperte Krim.

    Oljen fra de to skipene dekker nå sandstrender i og rundt byen Anapa, som er et populært feriested, og både sjøfugler, delfiner og niser har måttet bøte med livet.

    Over 10.000 frivillige er i gang med å forsøke å rydde opp i oljesølet. Ifølge myndighetene har de reddet hundrevis av fugler.

    Se artikkel
  • Bane Nor-direktøren: Feilen på togene er rettet

    Bane Nor-direktør Thor Gjermund Eriksen bekrefter at feilen som forårsaket togstansen 1. juledag, er rettet. Årsaken er fortsatt ikke kjent.

    – Det er komplekse system, derfor tok det tid, sier administrerende direktør i Bane Nor, Thor Gjermund Eriksen til NRK.

    Feilen som gjorde at det var full stans i togtrafikken 1. juledag, er nå rettet, men årsaken er ikke kartlagt fullt ut enda.

    – Vi prioriterte tryggheten til passasjerene og stoppet togene for å unngå at folk ble sittende fast over lengre tid, sier Eriksen.

    Feilen skal ha vært knyttet til en hardware-komponent. Ifølge Eriksen jobber de nå tett med leverandørene for å forstå hva som gikk galt.

    Eriksen avviser at cyberangrep, feil fra teknisk oppgradering eller at fremmede makter hadde noe med feilen å gjøre.

    Han understreker også at kompetansen i konsernledelsen er god nok.

    Se artikkel
  • Bane Nor-direktøren: Feilen på togene er rettet

    Bane Nor-direktør Thor Gjermund Eriksen bekrefter at feilen som forårsaket togstansen 1. juledag, er rettet. Årsaken er fortsatt ikke kjent.

    – Det er komplekse system, derfor tok det tid, sier administrerende direktør i Bane Nor, Thor Gjermund Eriksen til NRK.

    Feilen som gjorde at det var full stans i togtrafikken 1. juledag, er nå rettet, men årsaken er ikke kartlagt fullt ut enda.

    – Vi prioriterte tryggheten til passasjerene og stoppet togene for å unngå at folk ble sittende fast over lengre tid, sier Eriksen.

    Feilen skal ha vært knyttet til en hardware-komponent. Ifølge Eriksen jobber de nå tett med leverandørene for å forstå hva som gikk galt.

    Eriksen avviser at cyberangrep, feil fra teknisk oppgradering eller at fremmede makter hadde noe med feilen å gjøre.

    Han understreker også at kompetansen i konsernledelsen er god nok.

    Se artikkel
  • Israelske fly angriper mål i Jemen

    Israelske fly gjennomførte en rekke angrep på mål i Jemen torsdag, blant annet flyplassen i Sana, en militærbase og en kraftstasjon.

    TV-kanalen al-Masirah i Jemen melder om israelske angrep på flyplassen ved hovedstaden og en kraftstasjon i havnebyen Hodeida, samt militærbasen al-Dailami ved Sana.

    Al-Masirah kaller angrepene israelsk aggresjon. Det er ikke kommet noen kommentar fra israelske myndigheter, men avisa Haaretz bekrefter angrepene.

    Det israelske angrepet skjer dagen etter at det ble avfyrt en rakett og to droner fra Jemen mot Israel. Lørdag ble 16 mennesker såret i et annet angrep fra Jemen på Tel Aviv.

    Det siste angrepet utløste en advarsel fra statsminister Benjamin Netanyahu, som sa han hadde gitt de militære ordre om å ødelegge infrastruktur tilhørende houthiene i Jemen.

    Se artikkel
  • Flytrafikken i gang igjen i Moskva

    Alle de fire flyplassene i Moskva er åpnet for trafikk etter å ha vært midlertidig stengt, opplyser det russiske luftfartstilsynet.

    Det opplyses ikke hvorfor flyplassene i den russiske hovedstaden ble stengt torsdag.

    – Flymannskap, flygeledere og flyplasstjenestene har tatt alle de nødvendige forholdsreglene for å sørge for sikkerheten – dette er førsteprioritet, heter det i en uttalelse fra tilsynet Rosaviatsia.

    Se artikkel
  • Tilstanden stabil for alle de overlevende etter Magdeburg-angrepet

    Tilstanden er stabil for alle de overlevende ofrene etter julemarkedangrepet i Magdeburg, ifølge den tyske avisen Süddeutsche Zeitung.

    Direktør for intensivavdelingen på universitetssykehuset i Magdeburg, Robert Werdehausen, opplyser til avisen at flertallet av de 72 skadede personene som fikk behandling på sykehuset, er utskrevet.

    Han sier at tilstanden er stabil for de 15 mest alvorlige skadede etter angrepet. Tilstanden deres var kritisk da de ankom sykehuset, opplyser han.

    De fleste pasientene fikk behandling for brudd i armer og bein, men også brudd i bekken og høyt blodtap.

    En 50 år gammel lege fra Saudi-Arabia er pågrepet i forbindelse med angrepet mot julemarkedet i Magdeburg 20. desember. Motivet for hendelsen er foreløpig ikke kjent, men etterforskning pågår.

    Se artikkel
  • Ulykkesfly har fløyet fra Molde – skal repareres i Stockholm

    Norwegian-flyet som før jul skled av rullebanen og nesten havnet i sjøen ved flyplassen i Molde har nå reist sin vei.

    Informasjon på Flightradar viser at Norwegian-flyet Gidsken Jakobsen tok av fra Molde lufthavn Årø klokka 10.59 torsdag 26. desember, med reisemål Arlanda, Stockholm, skriver Romsdals Budstikke.

    – Nå blir det fløyet til Arlanda der det skal repareres, sier pressevakt Eline Skare i Norwegian til avisen.

    Hun forteller at flyet har fått strukturelle skader.

    Det var 171 personer om bord i flyet da det kjørte i stor fart utenfor rullebanen torsdag før jul. Ingen personer ble fysisk skadet.

    Havarikommisjonen har opplyst at flyet traff en snøbyge i 15-30 meters høyde under landing og at pilotene opplevde dårlig bremseeffekt.

    Se artikkel
  • Skip mistenkes for grov sabotasje etter nye kabelbrudd i Østersjøen

    Finsk politi har gått om bord på et tankskip i Finskebukta som mistenkes for å stå bak ødeleggelsene på kraftkabelen Estlink 2 og andre kommunikasjonskabler.

    Saken etterforskes som grov sabotasje, opplyser politiet på en pressekonferanse 2. juledag.

    Skipet det er snakk om, seiler under flagget til Cookøyene og heter Eagle S, melder Reuters. Finske og estiske myndigheter mener skipet er del av den russiske «skyggeflåten», skip Russland bruker for å omgå sanksjoner.

    – I tillegg til å omgå sanksjoner er skyggeflåten en sikkerhetstrussel i Østersjøen, og vi kan ikke bare sitte stille og se på, sier Estlands utenriksminister Margus Tsahkna.

    Han opplyser at det også er skader på andre undersjøiske kommunikasjonskabler og sier at kabelbruddene bør regnes som et angrep på kritisk infrastruktur.

    Anker forårsaket skader

    Finsk politi rettet mistanke mot skipet etter at det ble beordret til å heve ankeret, men ankeret manglet.

    – Vi mener at ankeret har forårsaket skadene, sier politiet.

    Finske myndigheter har nå tatt kontroll over skipet, og det vil bli ført inn i finsk farvann. Det er innført et tre kilometer bredt flyforbud i området, ifølge det finske mediet Yle. Havbunnen skal nå også undersøkes, ifølge danske TV 2.

    Både skipet, shippingselskapet bak og mannskapet er under etterforskning.

    Støre: Alvorlig

    Statsminister Jonas Gahr Støre sier at han er holdt orientert om situasjonen av finske myndigheter, og at situasjonen er alvorlig.

    – De gjentatte kabelbruddene med anker fra sivile skip er alvorlig og svært bekymringsfullt. Det understreker også viktigheten av arbeidet vi gjør sammen med våre nordiske og baltiske venner, og i NATO, for å sikre trygg sjøtransport i våre nærområder, sier Støre.

    Han sier videre at det handler om å motvirke den såkalte skyggeflåten, som omfatter fartøy som opererer utenfor det internasjonale regelverket, og som blant annet Russland benytter for å omgå sanksjoner mot landets olje-eksport.

    Kan ramme Norge

    Hendelsene i Østersjøen det siste døgnet er svært alvorlige, sier leder av Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget Ine Eriksen Søreide (H).

    Hun sier det kan være snakk om hybrid krigføring.

    – Det kan være eksempel på hybrid krigføring som er ment å skape både frykt og uro. Vi må avvente etterforskningen fra finske og estiske myndigheter før det kan konkluderes om nøyaktig hva som har skjedd, og hvem som står bak dette, sier hun.

    Det er også økt risiko for at Norge kan oppleve lignende angrep, ifølge Søreide.

    – Vi må forberede oss på å både håndtere og reagere på slike angrep, sier hun.

    – Generelt krever sabotasje og hybrid krigføring at vi tenker annerledes om hvordan vi skal forsvare oss mot slike angrep.

    Søreide understreker at Norge støtter Finland og Estland og stiller opp med hjelp der det er mulig.

    Stor etterforskning

    Det ble iverksatt etterforskning første juledag etter at det ble oppdaget at kraftkabelen Estlink 2 mellom Finland og Estland var ødelagt. Andre juledag informerte estiske myndigheter at det også var skader på fire kommunikasjonskabler.

    Alle kablene ble skadet onsdag kveld. To av dem er kuttet helt, og de andre er skadet på andre måter, ifølge det finske samferdsels- og kommunikasjonsbyrået Traficom.

    To av dem forbinder Helsingfors med Tallinn, en går fra Finland til Rostock i Tyskland, og den fjerde er en kinesiskeid telekommunikasjonskabel mellom Finland og Estland.

    – Arbeidere driver med vedlikeholdsarbeid samtidig som relevante myndigheter også undersøker de potensielle årsakene til bruddene, sier Laura Laaster i økonomi- og kommunikasjonsdepartementet.

    Kabelen Estlink 2 er den som kobler strømnettet i Norden med de baltiske statene. Det finske kraftselskapet Fingrid varslet torsdag at det vil ta flere måneder å reparere kabelen.

    Senest i november ble to andre undersjøiske kabler i Østersjøen skadet – én mellom Sverige og Litauen, og én mellom Finland og Tyskland. Den gang ble det rettet mistanke mot et kinesisk skip som ble liggende oppankret i Kattegat etter hendelsen.

    Se artikkel

Nyheter og meninger:

LES VÅR NYE INTERAKTIVE INFORMASJONSBROSJYRE

Bransjeinnsikt: