Våre medlemmer jobber i frontlinjen av den teknologiske utviklingen. Sammen bidrar vi med kunnskap og innsikt. Både om hvilke enorme muligheter teknologien kan skape, men også hvilke utfordringer den fører med seg.
Våre medlemmer jobber i frontlinjen av den teknologiske utviklingen. Sammen bidrar vi med kunnskap og innsikt. Både om hvilke enorme muligheter teknologien kan skape, men også hvilke utfordringer den fører med seg.
Dagen etter togkaoset første juledag har Vy allerede mottatt 1200 henvendelser fra passasjerer.
– I går kveld så hadde de fått inn 1200 saker etter hendelsen i går. Og de regner med at det vil øke en del i neste 14 dagene, sier Vys kommunikasjonssjef Kaja Rynning Moen til Romerikes Blad.
Flere togreisende måtte finne alternative fremkomstmiddel da togene sto over hele landet i over tolv timer første juledag. Både fly, buss og taxi ble tatt i bruk for å få passasjerer fram.
Avisen skriver at det er kollektivselskapet Entur som har ansvaret for kundeservice. De måtte utvide åpningstiden onsdag.
– Det er for å kunne svare ut flere henvendelser enn man pleier, forteller Moen.
Like etter at han utnevnte cubansk-amerikanske Kevin Marino Cabrera til ambassadør i Panama, hevder Donald Trump at kinesiske soldater drifter Panamakanalen.
Den påtroppende presidenten pekte på Marino Cabrera få dager etter at han truet med at USA kan komme til å ta tilbake kontrollen over Panama-kanalen.
Trump mener at Panama krever urettferdig høye avgifter for amerikanske skip som passerer gjennom Panamakanalen. I tillegg viser han til risiko for kinesisk innflytelse over Panama og mener at det er kinesiske soldater som drifter kanalen.
– Få forstår latinamerikansk politikk bedre enn Kevin. Han kommer til å gjøre en fantastisk jobb med å representere vårt lands interesser i Panama, skriver Trump i et innlegg på sin egen plattform Truth Social.
Marino Cabrera er født og oppvokst i Miami i USA som sønn av innvandrerforeldre fra Cuba. Han har tidligere hatt ulike verv i Miami og ledet Trumps valgkampteam i Florida i 2020.
Panamas president svarte samme dag med klar beskjed om at det ikke blir aktuelt at USA tar kontroll over kanalen. Han avviste at Kina har noen som helst innflytelse over kanalen, og gjorde det klart at det ikke er noen kinesiske soldater der.
– Vårt lands uavhengighet er ikke noe å forhandle om. Hver eneste kvadratmeter av Panamakanalen og områdene rundt hører til Panama, sa president Jose Raul Mulino.
USA sto for byggingen av kanalen, som sto klar til bruk for 110 år siden, og som i dag er verdens viktigste kanal sammen med Suezkanalen. USA forvaltet både kanalen og landområdet rundt i flere tiår, og senere i fellesskap med Panama. I 1999 overlot USA full kontroll over kanalen til Panama.
Kina har ingenting å gjøre med administrasjonen av kanalen, men en filial av det Hongkong-baserte selskapet Hutchinson Holdings har lenge driftet havnene i hver sin ende av kanalen.
Russiske myndigheter har erklært krisetilstand på grunn av oljeutslippene etter at to tankskip forliste i Kertsjstredet.
Tankskipene ble rammet av storm 15. desember. Et av dem brakk i to og sank, og det andre gikk på grunn.
Det lekker fortsatt olje fra skipene, og oljesølet har spredt seg flere kilometer og skylt innover strendene i Krasnodar-regionen og russisk-okkuperte Krim.
Oljen fra de to skipene dekker nå sandstrender i og rundt byen Anapa, som er et populært feriested, og både sjøfugler, delfiner og niser har måttet bøte med livet.
Over 10.000 frivillige er i gang med å forsøke å rydde opp i oljesølet. Ifølge myndighetene har de reddet hundrevis av fugler.
Bane Nor-direktør Thor Gjermund Eriksen bekrefter at feilen som forårsaket togstansen 1. juledag, er rettet. Årsaken er fortsatt ikke kjent.
– Det er komplekse system, derfor tok det tid, sier administrerende direktør i Bane Nor, Thor Gjermund Eriksen til NRK.
Feilen som gjorde at det var full stans i togtrafikken 1. juledag, er nå rettet, men årsaken er ikke kartlagt fullt ut enda.
– Vi prioriterte tryggheten til passasjerene og stoppet togene for å unngå at folk ble sittende fast over lengre tid, sier Eriksen.
Feilen skal ha vært knyttet til en hardware-komponent. Ifølge Eriksen jobber de nå tett med leverandørene for å forstå hva som gikk galt.
Eriksen avviser at cyberangrep, feil fra teknisk oppgradering eller at fremmede makter hadde noe med feilen å gjøre.
Han understreker også at kompetansen i konsernledelsen er god nok.
Bane Nor-direktør Thor Gjermund Eriksen bekrefter at feilen som forårsaket togstansen 1. juledag, er rettet. Årsaken er fortsatt ikke kjent.
– Det er komplekse system, derfor tok det tid, sier administrerende direktør i Bane Nor, Thor Gjermund Eriksen til NRK.
Feilen som gjorde at det var full stans i togtrafikken 1. juledag, er nå rettet, men årsaken er ikke kartlagt fullt ut enda.
– Vi prioriterte tryggheten til passasjerene og stoppet togene for å unngå at folk ble sittende fast over lengre tid, sier Eriksen.
Feilen skal ha vært knyttet til en hardware-komponent. Ifølge Eriksen jobber de nå tett med leverandørene for å forstå hva som gikk galt.
Eriksen avviser at cyberangrep, feil fra teknisk oppgradering eller at fremmede makter hadde noe med feilen å gjøre.
Han understreker også at kompetansen i konsernledelsen er god nok.
Israelske fly gjennomførte en rekke angrep på mål i Jemen torsdag, blant annet mot flyplassen i Sana, to kraftstasjoner og tre havner langs rødehavskysten.
Israels militære bekrefter at de angrep en rekke mål som er knyttet til houthi-bevegelsen i Jemen, blant dem de to kraftstasjonene Hezyaz og Ras Kanatib, samt militær infrastruktur i havnebyene Hodeida, Salif og Ras Kanatib.
Den houthi-tilknyttede TV-kanalen Al-Masirah kaller angrepene israelsk aggresjon, men det har ikke kommet noen offisiell kommentar fra houthi-opprørerne.
Det israelske angrepet skjer dagen etter at det ble avfyrt en rakett og to droner fra Jemen mot Israel. Lørdag ble 16 mennesker såret i et annet angrep fra Jemen på Tel Aviv etter at luftvernet ikke lyktes med å avskjære raketten.
Det siste angrepet utløste en advarsel fra statsminister Benjamin Netanyahu, som sa han hadde gitt de militære ordre om å ødelegge infrastruktur tilhørende houthiene i Jemen.
I over et år har angrep fra houthiene forstyrret skipstrafikken i Rødehavet og tvunget mange rederier til å omdirigere sine skip til den mye lengre og dyrere ruta rundt Afrika.
Alle de fire flyplassene i Moskva er åpnet for trafikk etter å ha vært midlertidig stengt, opplyser det russiske luftfartstilsynet.
Det opplyses ikke hvorfor flyplassene i den russiske hovedstaden ble stengt torsdag.
– Flymannskap, flygeledere og flyplasstjenestene har tatt alle de nødvendige forholdsreglene for å sørge for sikkerheten – dette er førsteprioritet, heter det i en uttalelse fra tilsynet Rosaviatsia.
Tilstanden er stabil for alle de overlevende ofrene etter julemarkedangrepet i Magdeburg, ifølge den tyske avisen Süddeutsche Zeitung.
Direktør for intensivavdelingen på universitetssykehuset i Magdeburg, Robert Werdehausen, opplyser til avisen at flertallet av de 72 skadede personene som fikk behandling på sykehuset, er utskrevet.
Han sier at tilstanden er stabil for de 15 mest alvorlige skadede etter angrepet. Tilstanden deres var kritisk da de ankom sykehuset, opplyser han.
De fleste pasientene fikk behandling for brudd i armer og bein, men også brudd i bekken og høyt blodtap.
En 50 år gammel lege fra Saudi-Arabia er pågrepet i forbindelse med angrepet mot julemarkedet i Magdeburg 20. desember. Motivet for hendelsen er foreløpig ikke kjent, men etterforskning pågår.
Norwegian-flyet som før jul skled av rullebanen og nesten havnet i sjøen ved flyplassen i Molde har nå reist sin vei.
Informasjon på Flightradar viser at Norwegian-flyet Gidsken Jakobsen tok av fra Molde lufthavn Årø klokka 10.59 torsdag 26. desember, med reisemål Arlanda, Stockholm, skriver Romsdals Budstikke.
– Nå blir det fløyet til Arlanda der det skal repareres, sier pressevakt Eline Skare i Norwegian til avisen.
Hun forteller at flyet har fått strukturelle skader.
Det var 171 personer om bord i flyet da det kjørte i stor fart utenfor rullebanen torsdag før jul. Ingen personer ble fysisk skadet.
Havarikommisjonen har opplyst at flyet traff en snøbyge i 15-30 meters høyde under landing og at pilotene opplevde dårlig bremseeffekt.
I Vest-Norge blir det en snittpris for strøm på 34,2 øre per kilowattime (kWh) fredag og en makspris på 38,8 øre.
Fredagens snittpris per kWh er 3,9 øre høyere enn torsdag og 40,7 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
Maksprisen fredag på 38,8 øre per kWh er mellom klokken 17 og 18. Den er 3,09 øre høyere enn torsdag og 51,4 øre lavere enn samme dag året før.
Ser man bort fra strømstøtten, men inkluderer moms (25 prosent), forbruksavgift (16,44 øre per kWh) og avgift til Enova (1 øre per kWh), ville maksprisen i Vest-Norge vært 70,3 øre.
90 prosent av prisen over 73 øre dekkes av strømstøtten, og støtten beregnes time for time. Strømstøtten dekker altså ingenting fredag, siden prisen aldri overstiger 73 øre.
Minsteprisen blir på 25,3 øre per kWh mellom klokken 4 og 5 på natten.
Fagforum er IKT Norges møteplass for medlemmer innenfor et eller flere fagfelt eller områder. Vi har egne fagforum for telekom, e-helse, ed-tech, fintech, bærekraft, kompetanse m.m.
CEO-forum samler topplederne i våre medlemsbedrifter til eksklusive arrangement hvor de møter de fremste innen politikk, akademia og offentlig forvaltning for oppdatert kunnskap om aktuelle saker.
Under hele Arendalsuka har IKT-Norge og våre medlemmer en rekke arrangement, debatter og sosiale sammenkomster. Vi har fast tilholdssted på Castelle bar & restaurant midt i Pollen, der vi også har scene, teknisk utstyr og streaming av alle arrangement.
Girl Tech (Fest) er et initiativ fra ODA Nettverket, TENK – Tech Nettverket for kvinner, IKT Norge og Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Målet er at flere jenter skal interessere seg for teknologi og få kunnskap om hvordan de kan være med på å utvikle verdiskapende teknologi i fremtiden.
GoForIT er en arena for samarbeid mellom akademia og næringslivet med formål om å diskutere, utvikle og påvirke innholdet i utdanningene innen IT, teknologi, innovasjon i en bærekraftig retning. IKT-Norge er sekretariat for GoForIT og initiativtaker til samarbeidet.
Norsk Datasenterindustri er eid av IKT Norge og organiserer de fleste norske datasentrene. Norsk Datasenterindustri er en nøytral bransjeforening og næringens stemme overfor markedet og offentlige myndigheter.